Wednesday, 11 January 2012

Makan Untuk Hidup

Life begins at 40.
Ramai yang cakap. Dalam siri televisyen, lagu, quotes, pakcik makcik pun cakap.

Kenapa? 
Salah satunya ialah menjelang umur 40 tahun, badan akan mula menunjukkan tanda-tanda masuk ke fasa iaitu badan mula meragam. Penyakit mula menyerang. Sakit lenguh sana-sini, sendi bunyi kreok-kriuk, mudah penat, skru2 lutut semakin longgar. Macam2 lagilah! Lazimlah tu. Purata jangka hayat umur rakyat Malaysia ialah 75 tahun. Betulkah? Tidak kisahlah sama ada 60 tahun @ 70 tahun @ 100 tahun sekali pun, kita mesti sentiasa mengambil langkah untuk memastikan kesihatan berada pada tahap yang optimum. 

Rekod untuk aku sepanjang 2011 yang lalu : BEBAS DARIPADA DEMAM. Selalunya setiap tahun mesti ada demam, paling kurang sekali. Janganlah pula lepas ni dapat demam teruk untuk 'membayar hutang' 2011.

2012 ini juga aku mula belajar untuk amalkan diet vegetarian tapi hujung minggu lepas melahap daging masak kicap di rumah Ai! Habis, punah, musnah impian dalam masa tengah hari. Mulakan azam lagi. Sejak makan sayur-sayur dan buah-buahan untuk menggantikan kelaparan akibat nasi, aku rasa badan semacam ringan. Kenyang tapi tidak terasa kenyang tahap sebu-sebal diperut. Kenyang yang sedap diperut.

Dua tahun lagi aku masuk ke 3-series. Jaga kesihatan & kecergasan tidak perlu tunggu umur 30 @ 35 @ 40 @ apabila sakit tapi mula daripada sekarang. Disiplin. Sekurang2nya buatlah aktiviti kardio @ paling malas pun lompat2 dalam rumah, biar keluar peluh-peluh pendam dalam badan tu.
So, sebagai pengganti nasi akibat kelaparan pada waktu malam, aku ambil buah ataupun datang waktu rajin, tekunlah aku membuat salad ringkas untuk alas perut. Paling malas pun aku minum teh dan makan biskut @ minum serbuk soya yang masih ada (beli drpd kawan - Kaka Niss beberapa bulan yang lalu). Bagi waktu sarapan, jangan tinggalkan. Tanpa sarapan, otak dan badan akan lemah dan kurang aktif untuk berfikir dan bekerja. Sarapan = penting. 

Salad hijau + ungu, kismis, sosej, sayur campur, brokoli & serbuk perasa
Menu ni lebih kurang dengan menu salad kentang yang sebelum ni. Masukkan ikut suka. Kalau ada isi udang pun sedap. Gaul dengan benda di bawah ni. Kenyang. Alhamdulillah!
 
RM 1 untuk sekali makan. Jimat. X perlu beli dalam botol. Bukan selalu guna pun.
Say no to rice a.k.a nasik kegemaran rakyat Malaysia, fresh meat or chicken.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih / Thank You
http://bit.ly/1bNnzEh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...