Tuesday, 6 December 2011

Sejenak

Ada beberapa perkara yang aku ingin tahu tetapi perlukah aku bertanya? Ingin bertanya tetapi kepada siapa? Soalan. Jawapan. Sedangkan aku hampir pasti apa jawapannya walaupun mengharap jawapan yang menyenangkan. Haruskah dipendamkan dan dikuburkan segala pertanyaan? Tiada kepastian. Simpan. Apakah ini? Banyak berfikir. Fikir segalanya.

Pulang dari Pahang membuatkan aku banyak berfikir. Betapa singkatnya hidup kita manusia.. Dalam satu saat boleh pergi begitu sahaja. Kira berapa purata jangka hayat hidup manusia pada hari ini? Purata 65-70 tahun. Itupun sudah kira umur yang panjang. Zaman sekarang ramai yang mati lebih cepat. Tertanam dalam fikiran bahawa setiap daripada kita akan sempat merasa kehidupan pada peringkat tua. Hakikatnya? Berapa ramai yang pergi lebih awal. Aku jadi takut.
Kehidupan dalam alam seterusnya. Di dunia walaupun kesunyian tetapi adakah sama dengan sunyi di dalam kubur? Kalau sunyi. Kalau berteman, apa yang menemani di dalam kubur? Amalan.. Seksaan.. 
Minggu yang banyak buat aku berfikir. Betapa panjangnya waktu di alam sana. Di dunia yang terlalu singkat. Adakah dapat bersama dengan mereka-mereka yang disayangi kelak? Fikiran manusia terbatas. Tidak dapat membayangkan masa depan.
Apa yang terlintas difikiranku saat ini. Banyak. Kadang terfikir untuk bahagia di sana memerlukan amalan yang banyak. Cukupkah..sempatkah.. Tuhan..

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih / Thank You
http://bit.ly/1bNnzEh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...