Monday, 12 December 2011

Catatan di Kuala Lumpur

Aku datang lagi ke Kuala Lumpur. Setelah mengemas dan membersihkan rumah, sempat menitipkan pesan kepada tuan rumah. 3-4 hari di Kuala Lumpur. Melawat adik-beradik dan berjumpa berkumpul bersama seorang daripada sahabatku iaitu Azmi yang akan bertukar pindah ke Labuan. Tahniah Azmi. Walaupun sedih tetapi akhirnya dapat hidup dekat dengan ibu bapa dan keluarga tersayang.

09 Disember 2011 - Jumaat
Aku bertolak dari rumah pada pukul 2.15 petang. Sahabat di Kulai, Ai sudi menolong menghantarkan aku ke Stesen Kereta api Kulai. Dia juga menolong aku untuk meletak kereta di rumahnya. Terima kasih, Ai.. Banyak budi dan jasamu sepanjang kita bersahabat.
Kereta api tiba lebih kurang pada pukul 2.50 petang. Penumpang agak ramai. Cuaca di luar cerah. Kepanasan cahaya matahari yg menembusi tingkap menyebabkan aku menyarung jaket untuk menutup bahagian lengan yang terdedah. Di sebelah aku ada seorang kanak-kanak lelaki berumur lapan @ sembilan tahun yang sedang tidur nyenyak. Adik-beradik dan ibu bapanya duduk di sebelah. Mungkin baru pulang dari makan angin. Ada bayi juga. Kerap menangis sepanjang perjalanan.
Sahabat dari Sabah yang menetap di Klang iaitu Rahmah akan menjemputku di Stesen Komuter Shah Alam. Dia menelefon. Lama lagi perjalanan ni. Sekitar pukul 8.30 malam barulah sampai di Stesen KL Sentral. Sepanjang perjalanan aku sempat mengambil gambar-gambar ini walaupun biasa tapi dpt dijadikan kenangan. Kenangan lagiiiiiiii..!

Senja. Melintasi satu kawasan di Melaka

Semasa kereta api melepasi satu kawasan di Melaka

Sepanjang perjalanan sambil2 tengok filem Will Smith yang dimainkan dalam kereta api dan dengar lagu dalam telefon. Hmmm..
Diringkaskan, aku sampai di KL Sentral dalam pukul 8.45 malam. Aku terus membeli tiket komuter ke Stesen Shah Alam. Rahmah menjemputku sebaik sahaja sampai di Shah Alam. Perjalanan ke rumahnya mengambil masa lebih kurang 15-20 minit. Sebaik sahaja sampai di rumah, ada adiknya iaitu Nasir. Kami menunggu ketibaan Azmi yang akan pulang dari menonton wayang bersama kawan-kawannya. Sementara itu, kami berbual2 dan aku makan nasi kuning menu tuan rumah. Kenyang. Malamnya kami berlima berbual2 biasa. Aku tidur lebih awal. Dikejutkan oleh Azmi. Rajin pla dorang goreng popiah tengah2 malam. Agak letih. Esok baru aku datang ke tempat kakak.

10 Disember 2011 - Sabtu
Bangun seperti biasa. Solat dan sambung tidur sehingga pukul 8.00 pagi. Bangun pagi, kami menggoreng mi dan Rahmah goreng roti telur + cheese letak susu pekat..! Memang 'menyihatkan'. Makan beramai-ramai sambil berbual. Kenyang. Sambung lagi berbual. Kemudian tengah hari kami berlima keluar. Aku mengikut Azmi pulang ke rumahnya dalam 15 minit dari rumah Rahmah yang menghantar kami. Rahmah ada kuliah tengah hari tu.
Sebelum ke rumah Azmi, kami singgah melawat sekolah Azmi iaitu SK Bukit Tinggi, Klang. Sempat mengambil gambar di situ.

Konon temanya ialah 'School Alone' ala2 'Home Alone'

Tiba di rumah Azmi dalam pukul 2 petang. Berbual-bual. Kami turun ke bawah bungkus nasi dan makan di rumah. Pukul 4 petang nanti bergerak ke luar. Sempat tengok 'friendship video' yg kawan2nya di Klang buat khas untuk dia. Terharu pulak. Sempat sumbangkan air mata yang murah ni. Then, fikir punya fikir, selepas menghantar beg barang di rumah kakak, aku akan sambung berjalan dengan Azmi. Mau ke pasar malam di Jalan Masjid India. Kami menaiki bas ke Kuala Lumpur. Sepanjang perjalanan dari Klang ke KL, sempat juga tengok video2 rakaman berkaitan sekolah Azmi.
Tiba di Pasar Seni, kami menaiki LRT. Aku terus ke Kerinchi dan Azmi terus ke KL Sentral. Berjumpa di KL Sentral dalam sejam kamudian.
Aku tiba di rumah kakak. Semuanya baik2 sahaja. Alhamdulillah. Mandi, solat dan berehat. Aku kemudiannya keluar semula ke KL Sentral. Tiba di sana, Azmi berjumpa dgn kawannya. Serah soft copy gambar pengantin tu. Pada masa yang sama di ruang atas KL Sentral sedang berlangsung uji bakat untuk program Pilih Kasih. Nampak Umie Aida duduk di hadapan pentas selaku juri. Ramai juga yang datang uji bakat. Turun semula ke bawah. Dalam pukul 8.30 malam, kami meneruskan dengan LRT ke Stesen Pasar Seni.
Kami berjalan di sepanjang barisan gerai pasar malam. Adoi sesak. Ramainya manusia. Makanan, kain baju, tudung, kasut crocs, kerongsang, alat mainan..macam2 yang dijual orang. Membayangkan keletihan orang yang berniaga mencari rezeki. Memang penat. Tapi itulah namanya hidup. No Pain, No Gain. No Work, No Money. Kami singgah makan sup di sebuah gerai. Gerai jual bakso sudah tutup. Awalnya kami ternampak, apabila berpatah semula (selepas berjalan jauh ke dalam), gerai tu sudah bungkus tutup. Selepas makan lebih kurang dalam pukul 10 malam, kami pun bergerak pulang ke destinasi masing2. Rancangan selanjutnya berjumpa esok lagi, iaitu hari Ahad.
Aku tiba di rumah. Berbual2 then menonton tv. Keletihan dan bersedia untuk hari esok.

Buka facebook. Mengapa ada yang seolah-olah bersikap acuh tak acuh dengan aku.. Sedihnya rasa..

11 Disember 2011 -Ahad
Rancangan hari ini ialah selepas Rahmah menghadiri kuliah, dia akan datang mengambil aku di Kerinchi. OK, lebih kurang pukul 1.40 petangm Rahmah datang bersama adiknya Nasir mengambil aku. Sebelum tu, pagi tadi makan nasi dengan ayam masak kicap yang dimasak oleh kakak. Sedap. Adikku Iwan pun datang. Kami berkumpul berbual2. Abang Jul di Subang mungkin tidak datang. Sibuk kali.
Rahmah mengambil aku dan kami bergerak berkereta menuju ke rumahnya. Sebelum tu singgah di MINDEF Jalan Semarak. Ahh, Kuala Lumpur jalannya sesak dan bersimpang-siur, berselirat. Sepanjang perjalanan berbual itu ini. Macam-macam. Kisah2 dulu dan hal-hal orang muda. Haha.
Tiba di Bukit Tinggi dalam pukul 3.50 petang. Kami mengambil Azmi di rumahnya dan rancangan seterusnya, kami terus ke Domino Pizza. Bungkus dan makan di taman. Menikmati suasana tamankah..? Lebih kuranglah.
Kami menuju ke Taman Ambang Botani. Buka kotak pizza dan makan sambil bergambar2. Ada beberapa pasangan pengantin yang sedang merakamkan gambar outdoor wedding masing2. Di Taman Ambang Botani ni ada kolam dan air pancurnya kebetulan dihidupkan semasa kami sedang makan pizza. Masing-masing mengambil gambar.

Kami berlima. Aku, Rezz (kwn Nasir), Azmi, Rahmah & Nasir adik Rahmah

Konon2 utk profile picture di Facebook! Hah

Ada roda yg boleh berpusing

Dengan Nasir adik Rahmah. Juniorku semasa di Elopura juga.

Bersama salah satu pasangan pengantin di taman ni!

Kami bergerak dari Taman Ambang Botani ni dalam pukul 5.30 petang. Terus bergerak ke rumah Rahmah. Berehat2 dan memindahkan gambar ke dalam komputer Rahmah. Sempat pilih gambar untuk Rahmah buatkan video klip since dia sudah pandai membuat video klip hasil daripada kuliahnya di UTM. Hehe. Kami berlima bergerak semula ke KL meninggalkan rumah Rahmah. Sebelum tu, hantar Azmi pulang ke Bukit Tinggi. Flightnya bertolak ke Sabah pada pukul 8.45 pagi 18hb Disember nanti. Selamat berkemas dan berangkat pulang, Azmi sahabatku. Semoga tabah dan hingga berjumpa lagi di Sabah kelak. Ada keharuan dan Azmi macam biasa, ceria2 sahaja. Kami meneruskan perjalanan ke KL untuk menghantar aku. Jauh juga perjalanan dari Klang ke KL ni. Hujan sebentar semasa melalui Shah Alam. Sempat nampak I-City. Lampu2 LED membentuk pokok2. Sepanjang perjalanan kami berbual.
Aku tiba di Kerinchi lebih kurang pukul 9.40 malam. Berehat. Berbual2 dengan kakak dan Iwan. Sambil tengok Fantaghiro. Sempat masuk Cari Forum. Kawan2 dalam Bod Pahang & Borak..ahh..teman2 maya yang mengisi masaku..
Bersedia untuk hari esok.

12 Disember 2011 - Isnin
Pagi ini. Semasa jari-jemariku sedang menaip catatan ini. Jenuh juga. Gambar2 di atas tu baru sahaja aku pindahkan dari dalam kamera ke laptop ni. Gambar-gambar kenangan bersama Azmi, Rahmah, Nasir dan Rezz (aku pun kurang pasti ejaan nama si Razikah ni).
Esok, 13 Disember hari Selasa, mungkin pulang semula ke Kulai dengan menaiki bas. Ahhh. Ustaz Faizul kawanku di Sabah itu ada menelefon minggu lepas untuk menyambut kedatangannya di Lapangan Terbang Senai pada malam esok. Tugasan menunggu untuk dibuat. Macam-macam difikiran. Hmmm.. Hujung minggu ni wedding sahabatku Abby di Kota Kinabalu..
November dan Disember tahun 2011 yang banyak dan penuh dengan kenangan..
Kuatkan semangatku, Ya Allah. Hidup ini singkat tetapi panjang liku-likunya..