Sunday, 21 August 2011

Catatan Malam Minggu

Tadi hampir terlelap. Seminggu yang telah menyaksikan aku banyak berada di atas jalan raya berbanding minggu-minggu..bulan-bulan dan tahun-tahun sebelumnya. Alhamdulillah, suasana bekerja di tempat baharu cukup baik dan aman.
Isnin 15 Ogos 2011.
Perhimpunan pagi di tempat kerja dan aku diminta tampil ke depan untuk memperkenalkan diri. Sudah tua-tua begini pun masih ada perasaan malu, padahal yang ada di hadapan itu cuma anak-anak kurang daripada 12 tahun! Semuanya berjalan dengan baik. Hari ini banyak rancangan dalam kepala. Paling diingat ialah niat mahu ke JPNJ mengambil waran pulang ke Sabah. Aku kepenatan hari ini. Petangnya aku terlupa, ada apa? Isnin Selasa Rabu aku pulang lewat. Malamnya keletihan.
Selasa 16 Ogos 2011.
Hari ini barulah dapat jadual untuk baki 3 bulan bekerja bagi tahun ini. Lumayan juga. Aku menemui beberapa orang rakan sekerja di sini untuk mendapatkan bahan dan maklumat sejauh mana progress P&P mereka. Ini memudahkan aku untuk proses ambil alih kelas akan datang. Sesi suai kenal secara ringkas dgn anak-anak di sini. Anak-anak usia tujuh tahun, ada seorang bermulut ramah. Aku bertanya tentang tilam (benda-benda yang lembut). Tiba-tiba budak tu menyampuk, "Ayah kite beli katil dua tingkat harga 300!" Haha. Aku pun diam2 ja la. Senyum. Paling teruk ialah pada waktu pagi, lampu isyarat / signal lights semua tidak menyala! Terpaksa aku berhati-hati semasa memandu. Pulang kerja aku terus singgah di pejabat pos, mengepos kad raya berbaki 4 orang untuk Wan Azhar di Melaka, Nisma di Selangor, Raja Azlan di Kedah dan Cikgu Aminuddin di Sabah. Bergegas untuk membaiki lampu signal kereta tapi kedai-kedai tu semua tidak dapat buat. Masaalah pendawaian kata Cina kedai aksesori tu. Puas juga dia mengorek itu ini. Penat. Hampir pukul 6 petang baru aku sampai rumah. Sebelum tu aku sempat singgah di bazaar Terminal Kulai. 

kasihan kucing lapar, bahagian punggungnya melecur teruk, mungkin kesan disimbah air panas

Rabu & Khamis 17 & 18 Ogos 2011
Hari yang biasa. Sama. Petang Khamis ada kelas tambahan bersama budak-budak tahun 6. Tidak sangka rupanya budak nama Mustakim yang pernah sama-sama jadi peserta Kem 1 Malaysia 2009 lalu, dia ada di sini. Dunia memang kecil!

Jumaat 19 Ogos
Barulah sempat membetulkan signal lamp kereta. Memang masaalah pendawaian. Terpaksa menunggu lama di pusat servis. Pusat servis baharu di Bandar Putra. Lounge untuk pelanggan selesa. Oh siangnya ada Majlis Khatam al-Quran dan Pemberian Sumbangan untuk Anak Yatim dan Murid Miskin. Dapat buah tangan kerepek dan bahulu.
pertama kali aku nampak plastik yang ada seal begini..bagus dan sangat praktikal.. aku akan beli untuk bawa pulang ke Sabah.
Petangnya aku berjanji untuk berbuka puasa dengan Herry, kawan Sabahan yang juga bertugas di sini. Membeli makanan di bazaar Bandar Putra. Ini ada kucing jantan bersaiz besar yang kesepian di tengah-tengah laluan orang. Pun kasihan juga. Aku buat bunyi memanggil kucing, terus dia mengejar..

Sabtu 20 Ogos berbuka puasa di Pekan Nanas dan Ahad 21 Ogos aku ada kelas tambahan untuk di hadiri. Petang ini ada majlis di masjid. Oh ya, semalam /kelmarin Sabtu, kelas sidang video yang pertama bagiku untuk semester ini. Lokasi di SMK Taman Desa Skudai, Skudai. Alhamdulillah tidak sesak dan blurr sedikit tapi mujur sempat masuk ke dalam bilik kuliah tepat pada masanya. Dalam kelas purata seramai 15 orang. Jumpa dengan kawan-kawan baharu. Paling seronok, untuk kelas JMK101 Pengantar Kesusasteraan, ianya tiada kerja kursus. Terus kepada peperiksaan semasa Kursus Intensif. Kantuk dan aku mahu melelapkan diri sejam dua.
kucing di pasar malam Bandar Putra, Jumaat 19 Ogos
sidang video @ Pusat Wilayah PPPJJ USM SMK Taman Desa Skudai, Skudai pada hari Sabtu

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih / Thank You
http://bit.ly/1bNnzEh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...